Meteen naar de inhoud

Tijd voor lokale relanceplannen!

[av_headline_rotator before_rotating=’Tijd voor lokale relanceplannen! ‘ after_rotating=” interval=’2′ animation=’typewriter’ margin=” margin_sync=’true’ tag=’h1′ size=’45’ align=’center’ custom_title=’#254e58′ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av_uid=’av-k6tupk4d’ admin_preview_bg=”][/av_headline_rotator]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-2tr394′]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-a5eh2g’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k6ttib9c’ admin_preview_bg=”]

Week 5 van de lockdown(-light)… 

… en het wordt steeds duidelijker dat we de komende weken niet van het sluimerende virus af zullen zijn. Vooruitkijken in corona-tijden is niet evident, maar met de testcapaciteit die opgedreven wordt én een positieve evolutie in de dagelijkse corona-cijfers zien we geleidelijk aan een lichtpunt aan het eind van de tunnel.

Wat de precieze impact van corona op winkels en winkelgebieden zal zijn valt moeilijk te voorspellen, maar niet te onderschatten. De economische en financiële gevolgen zijn niet te overzien. Om die enorme economische schade zoveel mogelijk te beperken wordt het hoogtijd om per sector een duidelijk relanceplan uit te werken. De heropening van tuincentra en doe-het-zelfzaken afgelopen weekend was alvast een stap in de goede richting. Maar ook bij andere handelaars kriebelt het om zo snel mogelijk terug aan de slag te gaan. Want besef goed, voor heel wat van hen stijgt het water stilletjes aan naar hun lippen. Willen we dat zoveel mogelijk handelaars deze crisis overleven, dan is het nu tijd voor actie.

Ondertussen kent iedereen de regels om het risico op overdracht zoveel mogelijk te beperken. En het overgrote deel van de bevolking beseft ook zeer goed dat het naleven van deze regels cruciaal is om onze samenleving enigszins terug op gang te trekken. Tijd voor een geleidelijke heropstart denken we dan?
[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-90yhy0′]

[av_hr class=’invisible’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-k9beid20′ admin_preview_bg=”]

[av_image src=’http://urban-impact.be/wp-content/uploads/2020/04/matt-seymour-69zVsGRejY4-unsplash.jpg’ attachment=’5211′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ copyright=” animation=’no-animation’ av_uid=’av-k6ttvyus’ admin_preview_bg=”][/av_image]

[/av_one_third][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-9p49py’]

[av_hr class=’invisible’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-k9bf3tq9′ admin_preview_bg=”]

[/av_one_full][av_one_fourth first min_height=’av-equal-height-column’ vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ padding_sync=’true’ highlight_size=’1.1′ border=” border_color=” radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-7eisx4′]

[av_image src=’http://urban-impact.be/wp-content/uploads/2020/04/jasmin-sessler-egqR_zUd4NI-unsplash.jpg’ attachment=’5208′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ copyright=” animation=’no-animation’ av_uid=’av-k9bcribt’ admin_preview_bg=”][/av_image]

[/av_one_fourth][av_three_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-6asjq0′]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k6ttx588′ admin_preview_bg=”]

Hoe kunnen we winkels zo snel als mogelijk terug openen?

De ‘anderhalvemetereconomie’ is here to stay. Voorlopig toch. Maar hoe combineren we de gezondheid van ons land met economische activiteit? Hoe kunnen we het commercieel weefsel terug de nodige dynamiek geven zonder de afstandsregels en de hygiënische voorschriften aan de kant te schuiven? RUIMTE is alles in dit opzicht. Gesloten ruimtes met veel mensen moeten absoluut vermeden worden. Steden en gemeente zullen dus maximaal gebruik moeten maken van hun openbaar domein om de afstandsregels te kunnen respecteren.  Ook handelaars zullen creatief en flexibel moeten omspringen met de beschikbare ruimte.
[/av_textblock]

[/av_three_fourth][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-7rfp2u’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k9bec74j’ admin_preview_bg=”]
Als we binnenkort iedereen weer toelaten om VEILIG uit ons kot te komen dan moeten we starten met de cirkels stelselmatig te vergroten. Maar uiteraard stap voor stap. Om een toeloop naar de steden te vermijden is het aan te raden om in een eerste fase enkel aankopen in een straal van 10 km rond de woonplaats toe te laten. In een stad als Brugge laat je dus enkel de Bruggelingen en de bewoners van de deelgemeenten toe om LOKAAL aankopen te doen. Hoe vermijd je praktisch dat toch opnieuw mensen van te ver naar het stad komen ? Beperk het aantal parkeerplaatsen in en rond de stad.  Spoor de mensen aan om maximaal te voet of per fiets naar het stadscentrum te komen, en dit voorlopig enkel met mensen die onder hetzelfde dak wonen! Vermijd zoveel als mogelijk indoor fietsenstallingen.. en gebruik zoveel als mogelijk het openbaar domein. Zo krijgen pleinen en bepaalde straten TIJDELIJK een iets andere functie.

Een eerste denkoefening rond de klantenreis van een (post-)coronabezoek aan een stad of gemeente leverde een aantal handige tips & tricks op waarmee we handelaars en lokale besturen hopen te inspireren.
[/av_textblock]

[/av_one_full][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-6b1jue’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k6tv9osp’ admin_preview_bg=”]

Winkeletiquette voor de consument

  • Wie zich niet goed voelt blijft thuis! Heb je huisgenoten die zich niet goed voelen? Blijf ook thuis! Je bewijst er je medemens een grote dienst mee.
  • Kom niet met het ganse gezin. Kom alleen of hoogstens met 2.
  • Met de fiets, waarom niet? Auto’s hebben we liever niet in de stad – of dorpskern. Het aantal parkeerplaatsen wordt beperkt.
  • Staat de wachtrij vol? Kom dan op een later moment terug.
  • Misschien kan er wel geshopt worden in tijdslots? ’s Morgens de 60+ers, ’s middags de gezinnen en jongeren?
  • Maak gebruik van de openbare ruimte om de regels rond social distancing te kunnen respecteren!

[/av_textblock]

[/av_one_full][av_hr class=’invisible’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-k6tuyxdo’ admin_preview_bg=”]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-3zffna’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k6tv9osp’ admin_preview_bg=”]

Winkeletiquette voor de handelaar

  • Bewaak de nodige afstand
    • Handelaars dragen de verantwoordelijkheid om de winkeldrukte te beperken. Een klant per 10 vierkante meter is de regel.
    • Een gelimiteerd aantal mensen betekent ook een meer persoonlijke shopping experience! Mensen gaan gerichter winkels binnenstappen en worden persoonlijker bediend. De kans bestaat ook dat het gemiddeld bestedingspatroon per klant omhoog gaat!
  • Aangename wachtrijen
    • Een beperkt aantal klanten betekent misschien wel wachtrijen aan uw winkel? Neem initiatieven om het wachten zo aangenaam mogelijk te maken! Creëer beleving & zorg voor een leuke aankleding.
    • Een beperkt aantal winkelmandjes is een goede indicator voor wanneer het maximum aantal mensen bereikt is. Uiteraard wordt ieder mandje na gebruik ontsmet.
    • Beperk ook de lengte van de wachtrij buiten tot een bepaald punt, en geef dit ook duidelijk aan. Verzoek klanten vriendelijk om later even terug te komen wanneer de wachtrijen te lang worden.
  • Aangepaste openingsuren, waarom niet?
    • Waarom geen werk maken van winkelen op afspraak? Shoppers kunnen een tijdslot reserveren om een bepaalde winkel te bezoeken?
    • Ook door je winkel iets langer open te houden dan gewoonlijk kan je meer klanten bedienen.
  • Aangepaste winkelinrichting:
    • Kan de winkelinrichting aangepast worden? Kan de wandelgang breder gemaakt worden? Kan je winkelrekken verplaatsen? Hoe breder de winkelgang, hoe veiliger klanten kunnen winkelen.
    • Denk ook even na over de wandelrichting in je winkel. Misschien kan je die zelfs gaan sturen door te werken met pijlen? Zo stimuleer je klanten om niet tegen de winkelrichting in te shoppen.
    • Plaats vloerstickers op plaatsen in de winkel waar mensen moeten wachten (aan de kassa, in de pashokjes). Steden of gemeenten kunnen deze stickers gratis aanbieden aan hun handelaars? En waarom deze stickers niet personaliseren?
  • Hygiene!
    • Look, don’t touch: het is een moeilijke regel om te hanteren tijdens het shoppen van bv. fashion items. Met een goede handhygiëne kom je al een heel eind. Plaats dispensers aan de ingang van je winkel en op andere cruciale plekken. Je kan mensen gerust verplichten om hun handen te ontsmetten voor het binnenkomen.
    • Winkels die kleding verkopen kunnen ervoor kiezen om de pashokjes te ontsmetten na ieder gebruik.
    • Ook andere plaatsen in de winkel die vaak aangeraakt worden dienen door een medewerker regelmatig ontsmet te worden (liftknoppen, trapleuningen, deurklinken, ..).
    • Misschien kan je handschoenen / mondkapjes aanbieden bij een winkelbezoek?
    • Ontwerp voor je medewerkers een gepersonaliseerd mondkapje! Of verkoop zelf gepersonaliseerde mondkapjes met een hip patroon of leuke boodschap. Een stuk aantrekkelijker dan de chirurgische kapjes.
  • Betaal digitaal!
    • NFC of Payconiq, het gebruik ervan kwam in een stroomversnelling! Zorg er als handelaar voor dat u een handvrij betaalmiddel kan aanbieden.
    • Toch nog een klassiek betaalbakje? Voorzie dan wattenstaafjes of houten stokjes waarmee de klant z’n pincode kan ingeven! Ook een ontsmettende handgel bij de betaalterminal is aan te raden.

[/av_textblock]

[/av_one_full][av_three_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-2jpaly’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k6tv9osp’ admin_preview_bg=”]

Wat met de horeca? 

In een volgende fase kan je een deel van bovenstaande regels ook gaan hanteren voor horecazaken.  Beperkt uw capaciteit tot 60% waardoor elke klant voldoende ver zit van de andere klanten.  De horecamedewerkers zijn zich zeer goed bewust van de voorschriften en brengen dit ook zo over op hun klanten. Ook hier worden klanten meer dan ooit als KONING beschouwd waardoor de ‘experience’ nog net iets hoger wordt dan voorheen..
[/av_textblock]

[/av_three_fourth][av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-90yhy0′]

[av_image src=’http://urban-impact.be/wp-content/uploads/2020/04/shawn-ang-nmpW_WwwVSc-unsplash.jpg’ attachment=’5218′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ copyright=” animation=’no-animation’ av_uid=’av-k6ttvyus’ admin_preview_bg=”][/av_image]

[/av_one_fourth][av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k6tv9osp’ admin_preview_bg=”]

Tot slot…

De komende periode zullen we moeten leren leven in ‘anderhalvemetersamenleving’ waar een winkelbezoek een minder sociale en ontspannende activiteit zal zijn dan vroeger. Maar door ethisch te shoppen met veel gevoel voor nieuwe etiquetteregels kunnen we de economie langzaam maar zeker terug op gang krijgen én vermijden we al te grote drama’s in de handel.

Met ‘KOOPLOKAAL’ als slagzin kan elke consument opnieuw zijn periferie vergroten en worden buurten opnieuw de maatschappelijke kern.  Als de gemeente dan ook nog een inspanning doet (met aankoopbonnen bij lokale handelaars bijvoorbeeld) wordt de zomer van 2020 misschien toch nog nét iets leuker dan in onze nachtmerries.
[/av_textblock]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *